Sokan a hobbijukat tették sikerük alapjává, míg más vállalkozás ötleteknek kevés közük van ahhoz, hogy a cégével sikert elért tulajdonos „mi szeretett volna lenni nagykorában”. A pályakezdő vállalkozók ezért gyakran kérdezik Potencsik Szilárdtól, hogy a kétféle megközelítés közül melyiket válasszák.
Mi a fontos? Hogy nekem tetsszen, és jól érezzem magamat a bőrömben a vállalkozásomban – akkor is, ha kevesebb bevételt ígér? Vagy hogy meglovagoljam az aktuálisnak ígérkező hullámot, trendet akkor is, ha erre esetleg kevesebb tehetséget, kedvet érzek magamban?
Milyen vállalkozás ötleteket javasol Potencsik Szilárd?
A sikerhozó elgondolások esetében is az a döntő, amit a konkrét adatok, vagyis a piacról alkotott, megbízható tudásunk diktál. Egy gramm tapasztalat és megbízható adat többet ér, mint egy tonna elmélet!
Egyszóval: hiába értek például magas fokon a hűtőrendszerekhez, ha erre az Északi-sarkon egyszerűen nincs (és nem is lesz) kereslet. Másrészt nem kell szeretnem a rossz időt ahhoz, sem pedig meteorológusnak lennem, hogy egy esős napon kiálljak néhány esernyővel az utcasarokra, és így az unalmas és csakugyan teljesen „ötlettelen” megoldás ellenére tetemes profitra tegyek szert.
A helyes sorrend tehát a vállalkozás ötletek terén: a piaci igények figyelembevétele, amit a saját hozzáértés ezekhez való igazítása követhet. Nem azok a pénzkeresési elképzelések a nyerőek, amelyek az alapító művészi „önmegvalósítását”, személyes érdeklődési körét kiszolgálják. Ezt hobbinak nevezik és nem vállalkozásnak.
Hasonló ez a kiinduló ötletekre vonatkozó alapelv ahhoz, ahogyan egy már szárnyalóan működő cég a profitja jelentős részét megszerezheti. Ez esetben sem mindig a drága, csillogó és a kínálaton belül zászlóshajónak számító termékek lesznek a legprofitosabb portékák. Sokszor a szerényebb, olcsó áruk hoznak nagyobb profitot. Egyszóval: ne mindig a világmegváltó ötletekkel kezdjük. Merjünk kicsik (is) lenni!
De mi lesz a szenvedéllyel?
Természetesen lehetetlen máról holnapra elkezdeni olyasmivel foglalkozni, amihez nem értünk – pusztán azért, mert a megfelelő eszközökkel felmért piaci igények ezt diktálnák.
Pontosabban: nem azzal reménytelen vesződni, amihez nem értünk, hanem azzal, amihez nem érzünk magunkban késztetést. Szenvedélyt, érdeklődést. Mert a valóság elvének figyelembevételén túl végül is ezen fordul meg a hosszú távú siker.
Mindez persze még lehet, hogy kevés a boldogsághoz – de kiindulópontként mindenképpen szükséges figyelembe venni. Nézd meg itt a továbbiakban, hogy miként kaphatsz konkrétabb, Potencsik Szilárdtól származó vállalkozás ötleteket!