Tudott valamit az öreg Dosztojevszkij! Regényíróként azért is vihette sokra, mert mélyen belelátott az emberi természetbe. Egyik kedvenc játéka, amivel az anekdota szerint öccsét gyötörte, a vállalkozásötletek területén is érvényes. Miről van szó? A Client Maker Kft. szakértői által is gyakran idézett jegesmedve-feladványról, amit a kezdő vállalkozóknak szoktunk ajánlani.
„Próbáld ki, hogy fél percig nem gondolsz egy kékszemű jegesmedvére!” – mondta öccsének az orosz regényíró, és persze a feladvány teljesítése sohasem sikerült. Vajon miért? Mert az agy azonnal elképzeli, amit nem szabad látnia.
A Client Maker Kft. szerint a vállalkozásötletek nem a hobbidon múlnak
Ezt a körülményes bevezetőt azért bocsátottuk előre, mert se szeri, se száma azoknak a „pozitív gondolkodást” javasló konzultánsoknak, akik egy ezzel párhuzamos példával szoktak élni. Azt mondják, hogy ha vállalkozásötletekre gondolsz, akkor ne a majdani profit elképzeléséből indulj ki, hanem a vágyaidból és az álmaidból, mert ha a nyereség az, ami motivál, akkor azt nem tudod megszerezni a vállalkozásod által.
Erre hozzák fel a középkori aranycsinálás receptjét, melyben a lényeg az volt: tégy bármit, de közben ne gondolj a fehér elefántra! Ugyanígy, ha az ötleteddel „csak a pénzt” próbálod megszerezni, akkor ez azon nyomban elillan, és nem tudsz majd aranyat csinálni az ötletből.
Szép is lenne, ha ilyen l’art pour l’art alapon („művészetet a művészetért”, vagyis öncélú módon) működne a világ! Csakhogy ez még a gyerekeknél sem így működik.
Ha vállalkozásötletekkel játszadozol, csak fantáziálj nyugodtan, és ne gondolj a profitra, csak kövesd az „önmegvalósításról” szőtt, könnyed álmaidat…? A Client Maker Kft. valami mást tanácsol. Éspedig: ne a saját fantáziádat ereszd szabadjára az ötleteléshez, hanem a másokét! Ahelyett, hogy arról álmodoznál, ami Neked tetszene, próbáld inkább betájolni és megálmodni a mások (célpiacod) álmait – és ebből kiindulva kiszolgálni őket.
Ha ilyen önzetlenre veszed a vállalkozás kitalálásakor kétségkívül fontos álmodozás, szabad ötletelés és fantáziálás feladatát, akkor sokkal nagyobb esélyed lesz arra, hogy befuss – ráadásul még arra a „csúnya, földhözragadt” profitra is nyugodtan gondolhatsz, amit a kreatív vállalkozásépítés hívei tiltanak!
Neked van már valamilyen konkrétabb elképzelésed? Vagy egyelőre még csak álmodozol a sikerről? Beszéld meg itt az újabban Nálad felmerült vállalkozásötleteket a Client Maker Kft. szakértőjével.